Juridiska överväganden vid sponsringsavtal inom ridsporten

07.10.2025

Sponsringsavtal – vad är det?

Sponsring inom ridsporten innebär att företag eller privatpersoner stöttar ridsporten finansiellt eller med varor och tjänster i utbyte mot synlighet och marknadsföring. Detta kan ske på olika nivåer, från enskilda ryttare till stora tävlingar och ridskolor.

Vanliga sponsringsformer inkluderar sponsorlogotyper på täcken och skyltar, namngivning av tävlingsklasser, annonsering i klubbens kanaler och ambassadörskap av framstående ryttare. Sponsring inom ridsporten har därmed utvecklats från enkla stödarrangemang till komplexa affärsrelationer, där det är viktigt att beakta de juridiska aspekterna vid upprättandet av sponsringsavtal.

· Avtalsrättsliga grunder och parternas prestationer

Sponsringsavtal utgör kommersiella avtal som regleras av allmänna avtalsrättsliga principer. Till skillnad från donationer innebär sponsring ömsesidigt utbyte där sponsorn erhåller motprestationer, och bägge parters prestationer bör definieras och dokumenteras noggrant.

Sponsorns prestationer inkluderar sedvanligt att bidra med ekonomiskt stöd, utrustning, tjänster och expertis samt marknadsföringsresurser och medieexponering.

Ryttarens eller klubbens motprestationer innebär i regel varumärkesexponering på utrustning eller kläder, representationsuppdrag, marknadsföringsaktiviteter, exklusivitetsrättigheter och rapportering och dokumentation av exponering till sponsorn.

· Varumärkesfrågor och immateriella rättigheter

Sponsringsavtal involverar ofta komplexa varumärkesfrågor som kräver noggrann analys. Viktiga överväganden innebär bland annat att reglera omfattningen av rätten att använda sponsorns varumärken, geografiska begränsningar, kvalitetsstandarder, risker för förväxling samt konsekvenser vid missbruk.

· Konkurrensrättsliga aspekter

Sponsringsavtal innehåller ofta exklusivitetsbestämmelser med konkurrensrättsliga implikationer. Produktkategorispecifik, geografiskt begränsad eller tidsbegränsad exklusivitet kan anses som tillåtna arrangemang. Dock kan det bli problematiskt ifall sponsringsavtalet till exempel förutsätter totala konkurrensförbud eller oproportionerligt långa bindningstider. Icke-konkurrensklausuler måste vara tidsmässigt begränsade (generellt 1–2 år), geografiskt rimliga och proportionerliga.

· Ansvarsfördelning mellan sponsor och ryttare

Sponsorn ansvarar vanligen för sponsrad produkt samt marknadsföring, men inte för ryttarens prestationer. Det är viktigt att avtalsmässigt säkerställa rapportering av mätbara motprestationer, varumärkesskydd och uppsägningsvillkor vid överträdelser.

Ryttaren ansvarar för professionellt uppträdande, varumärkesskydd och rapportering då hon eller han uppträder med sponsorns varumärke. Det är i ryttarens eller klubbens intresse att säkerställa långsiktig stabilitet i sponsorförhållandet, men även tydligt klargöra vilken motprestation som förväntas under sponsoravtalet.

Professionell juridisk rådgivning

Ridsporten är en gren där branschspecifik kunskap och erfarenhet är av väsentlig betydelse. Vi rekommenderar därmed alltid att anlita sakkunnig professionell juridisk rådgivning för att upprätta tydliga och balanserade sponsringsavtal, som beaktar bägge parters intressen och de aspekter som krävs för att parterna ska kunna skapa hållbara sponsringsrelationer, som gynnar både kommersiell utveckling och ridsporten.

På Advokatfirman Treschow & Partner förstår vi den juridiska komplexiteten och ridsportens särskilda förutsättningar, och ni välkomnas att kontakta oss för inledande konsultation. Kontakta oss här: